Thursday, June 17, 2010

berkata syeikh abdul kadir jailani.


Apabila kamu bertemu seseorang, maka lihatlah kelebihan yang ada padanya dan engkau katakan kepada dirimu ; Mudah-mudahan jadilah dia di sisi Allah s.w.t lebih baik daripadaku. semoga Allah s.w.t mengangkat darjatnya.

sekiranya dia lebih muda daripada kamu katakanlah ; dia belum lagi menderhakai Allah s.w.t tetapi aku telah banyak menderhakai Allah s.w.t. tidak diragukan lagi, dia lebih baik daripadaku.

sekiranya dia lebih tua daripada kamu katakanlah ; dia lebih dahulu menyembah dan berbakti kepada Allah s.w.t daripada aku.

sekiranya dia orang alim katakanlah ; dia telah diberi Allah s.w.t apa yang aku tidak dapat dan dia mengetahui apa yang aku tidak tahu.

sekiranya orang itu jahil katakanlah ; dia menderhaka kerana kejahilannya sedangkan aku menderhaka dalam keadaan aku mengetahui dan aku tidak tahu bagaimana kesudahanku dan kesudahannya.

sekiranya orang itu kafir katakanlah ; aku tidak tahu

Luqman Al-Hakim pernah ditanya oleh anaknya,
"Wahai ayahku, apakah perkara yang baik bagi manusia?"

Luqman Al-Hakim menjawab, "Beragama."

Anak : kalau dua?

Luqman : Beragama dan Berharta.

Anak : kalau tiga?

Luqman : Beragama, Berharta dan Malu.

Anak : kalau empat?

Luqman : Beragama, Berharta, Malu dan Baik hati.

Anak : kalau lima?

Luqman : Beragama, Berharta, Malu, Baik hati dan Dermawan.

Anak : kalau enam?

Luqman menjawab,
"Wahai anakku, jika pada diri seseorang itu terkumpul lima perkara tadi, maka dia adalah penegak kepada agama Allah s.w.t dan terhindar serta berjaya menumpaskan pengaruh syaitan."



2 komen sahaja: