Tuesday, June 29, 2010

puisi indah


puisi indah hasil karya khalil gibran ini khas untuk anda yang hatinya penuh dengan cinta. cinta sesama insan. cinta pada diri sendiri. cinta kepada keluarga. cinta kepada Rasul-Nya. cinta kepada Tuhan-Nya - semoga berfaedah untuk anda.

Berkah amal soleh tumbuh subur dalam ladang hatiku.
Aku akan menuai gandum,
dan membahagikannya pada mereka yang lapar.

Jiwaku menyuburkan ladang anggur yang ku peras buahnya,
dan ku berikan sarinya pada mereka yang kehausan.

Syurga telah mengisi pelitaku dengan minyaknya,
dan akan ku letakkan di jendela.

Agar musafir berkelana di gelap malam menemui jalannya.
Ku lakukan semua itu kerana mereka adalah diriku.
Andaikan nasib membelenggu tanganku,
dan aku tak bisa lagi menuruti hati nuraniku,

maka yang tertinggal dalam hasratku hanyalah : Mati!
Aku seorang penyair,
apabila aku tak bisa memberi,
aku pun tak mahu menerima apa-apa.

Puisi Indah
karya Khalil Gibran

0 komen sahaja:

Post a Comment