Sunday, June 27, 2010

my mother adalah ummi saya.


saya panggil insan yang telah melahirkan saya dengan panggilan ummi. tidak semua di antara anda yang mempunyai ummi. ada yang lebih selesa dengan panggilan ibu, mama, emak, dan juga mummy. masih ingatkah anda dengan dialog ini di dalam drama dunia baru -

"dengar ini mohd adif, ummi nak pesan, kamu perlu ada ka ba ra ka alif ta nun - keberkatan."

sama tak panggilan ummi yang digunakan di dalam dialog ini. sama kan? hehe. intro yang sedikit bagus yang saya telah gunakan di sini.

tepat pada waktu maghrib 7.30 malam pada hari isnin 02 hb november tahun 19-- yang lepas saya telah selamat dilahirkan dengan berat 3.0 kg. alhamdulillah Tuhan telah memberi peluang kepada saya untuk merasai kenikmatan hidup di dunia. saya merengek kehausan minta disusui oleh ummi. saya menangis kelaparan minta disuapkan makanan oleh ummi.

hanya Allah s.w.t sahaja yang tahu bagaimana perasaan ummi tatkala selamat melahirkan kesemua tujuh orang anak-anaknya. dan alhamdulillah sekali lagi kerana kami semua sihat dan semakin membesar dengan niat mengabdikan diri kepada-Nya. termasuk lah diri saya sendiri sebagai anak ke-dua dan juga kakak sulung dalam keluarga. saya sentiasa ingin mendoakan yang terbaik untuk keluarga saya.

tiga beranak. satu orang mak dara, dua orang anak dara. hehe

genap lah umur ummi memasuki ke angka 45 tahun pada 25 hb Jun 2010. kiranya saya buat entri ini lewat 2 hari. mana boleh saya lupa akan tarikh ini. saya seorang sahaja yang ingat tarikh lahir semua ahli keluarga. saya juga yang suka buat bising bila tiba tarikh lahir setiap ahli keluarga. dan insyAllah setiap tahun saya tidak akan lupa mereka semua. tarikh ulang tahun perkahwinan abah dan ummi pun saya ingat. tarikh ulang tahun saya pula bila ye? hehe

orang kata cukuplah jika kita sekadar bersolat hajat, membaca yassin dan mendoakan kesejahteraan diri kita apabila tibanya tarikh lahir kita. jadi di kesempatan ini ingin saya mendoakan :

"Allah Selamatkan Kamu. Allah Selamatkan Kamu. Allah Selamatkan Ummi. Allah Selamatkan Kamu."

Semoga Allah s.w.t sentiasa melimpahkan rahmat-Nya yang tidak terhingga ke atas dirimu wahai ummiku sayang.


Who should I give my love to?
My respect and my honour to?
Who should I pay good mind to
After Allah and Rasul-Allah?

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hold you
And clean you and clothe you?
Who used to feed you
And always be with you?

When you were sick
Stay up all night
Holding you tight?
That right no other
My mother

Who should I take good care of
Giving all my love?
Who should I think the most of
After Allah and Rasul-Allah?

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hear you
Before you could talk?
Who used to hold you
Before you could walk?

And when you fell
Who’d pick you up?
Clear your cut?
No one but
Your mother
My mother

Who should I stay right close to?
Listen most to?
Never say no to
After Allah and Rasul-Allah?

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hug you
And buy you new clothes?
Comb your hair and blow your nose?
And when you cries who wiped your tears?
Knows your fears?
Who really cares?
My mother

Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother

ummi, adik debeb dan abah. saya sayang mereka juga.

0 komen sahaja:

Post a Comment