Thursday, December 16, 2010

Kerajaan Cinta amat best.


Saya addicted amat dengan lagu ini buat masa ini. Lagu Kerajaan Cinta nama ia. Syahdu rasa meresap dalam jiwa. hukhuk sedih.
Lupakan sebentar lagu yang lain, ok. Bukan lupa terus. Saya akan layan lagu-lagu yang sedap didengar dan ada maksudnya tersendiri. Lagu jiwang evergreen pun ok jeh kot. Sedap juga. (haha galok budak ini)

Sedikit intro...

"Allah jangan palingkan wajahku dari arah kiblat-Mu. Jangan jauhkan hamba dari semua petunjuk cinta-Mu. Tak ada selain nama-Mu, Pemilik hidup dan matiku..."

Jika anda baca lirik lagu ini pun, ada makna yang bagus. Intro muzik lagu ini pun ada macam sedikit feel lagu korea laa. Terpegun kejap bila first time dengar. Saya pun tidak tahu sama ada lagu ini lagu baru atau lagu kurang baru, sebab baru jumpa minggu lepas. hekhek memang dadooongg la ichah op. Apa pun jika ada manfaatnya, ambil lah. Kalau tak ada, biarkan....yee


Maha Agung Sang Pencipta
Pemilik Syurga yang begitu indah
Maha Gagah Sang Pencipta
Semua tunduk atas kehendak-Nya
Di langit tertulis nama-Mu..
Dan bumi pun selalu bersujud...

Allah jangan palingkan
Wajahku dari arah kiblat-Mu
Jangan jauhkan hamba
Dari semua petunjuk cinta-Mu
Tak ada selain nama-Mu
pemilik hidup dan matiku...

Segalanya adalah milik-Mu
Kerajaan cinta yang teragung
Tuliskanlah rinduku di dalam
Takdir indah, saat kau memanggilku
Kembali...Kembali ...
Pada-Mu...

Wednesday, December 15, 2010

Menjaga perasaan


Raihan kata..

~ Kasih sayang itu penawar...Pengubat hati duka lara...

Betul dooohh ayat dia kata gitu. Saya ada baca satu lagi hadis di dalam laman web Jakim mengenai menjaga perasaan ini. Soal adab dan cara dalam menjaga perasaan memang patut kita amik cakna. Penting! Sebabnya bab menjaga perasaan ini yang susah kita mahu kawal. Kadang-kadang dengan sengaja kita ingin mempermainkan perasaan orang op. Hekhe (Dengki gamaknya, eishh buruk perangai dia lorr).

Saya mahu share hadis mengenai bab ini yang telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim.

Rasulullah S.A.W telah bersabda yang maksudnya :

"Jika kamu bertiga maka janganlah dua daripada kamu bercakap-cakap meninggalkan yang ketiga kerana perbuatan begini akan mendukacitakannya."


Huraiannya

1. Apabila terdapat tiga orang berada dalam satu majlis maka tidak harus dua daripada mereka berbual dan meninggalkan yang ketiga. Perbuatan ini boleh menyebabkan orang yang ketiga berasa dukacita, gelisah dan menimbulkan buruk sangka kerana dirinya tidak dipedulikan.

2. Setiap manusia hendaklah memahami disiplin-disiplin dalam bergaul dan berinteraksi supaya tidak berlaku perkelahian dan pergaduhan.

3. Komunikasi yang berkesan adalah komunikasi yang menepati apa yang dimaksudkan bukan sesuatu yang samar-samar sehingga timbul berbagai fitnah dan cerita bohong yang diada-adakan hingga mengakibatkan perpecahan dan sebagainya.

4. Seorang muslim itu wajib menjauhi sebarang percakapan yang mengandungi unsur-unsur umpat keji, kata mengata dan sebagainya dan tidak menyibukkan diri dengan percakapan yang tidak berfaedah.

Monday, December 13, 2010

Batasan Dalam Bergurau Senda


Ada satu hadis Riwayat Abu Daud yang menceritakan mengenai adab dalam bergurau-senda. Katanya begini :

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud...

"Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah!"


Huraian hadis

i) Kelakar adalah perbuatan, kata-kata dan sebagainya yang dapat menggembirakan atau yang dapat menggelikan hati orang lain. Sinonimnya adalah jenaka, lawak dan gurau senda.

ii) Membuatkan orang lain senang hati adalah termasuk dalam amal kebajikan dan Rasulullah S.A.W juga selalu berjenaka dengan ahli keluarga dan para sahabat baginda.

iii) Namun begitu bergurau mempunyai adab-adab tertentu yang telah digariskan oleh agama Islam seperti :

- Tidak menjadikan aspek agama sebagai bahan jenaka seperti mempersendakan sunnah Rasulullah S.A.W.

- Gurauan tersebut bukan merupakan cacian atau cemuhan seperti memperlekehkan orang lain dengan menyebut kekurangannya.

- Gurauan itu bukan ghibah (mengumpat) seperti memburukkan seseorang individu dengan niat hendak merendah-rendahkannya.

- Tidak menjadikan jenaka dan gurauan itu sebagai kebiasaan.

- Isi jenaka adalah benar dan tidak dibuat-buat.

- Bersesuaian dengan masa, tempat dan orangnya kerana adalah tidak manis bergurau di waktu seseorang berada dalam kesedihan dan sebagainya.

- Menjauhi jenaka yang membuatkan orang lain ketawa secara berlebihan (ketawa terbahak-bahak) kerana banyak ketawa akan memadamkan cahaya hati.

iv) Sesungguhnya Rasulullah S.A.W apabila ketawa baginda hanya menampakkan barisan gigi hadapannya sahaja, bukan ketawa yang berdekah-dekah, mengilai-ngilai atau terkekeh-kekeh.

Dengan maksud lainnya di sini dapat disimpulkan bahawa selaku seorang Muslim kita hendaklah sentiasa menjaga batas kesopanan dalam erti kata yang sepatutnya.

Jadi..

"Jagailah adab dan pergaulan kita seharian sesama muslim kerana itulah ia kunci ketaqwaan yang patut kita jaga sokmooo tau!"

dilema cinta illahi.


Sesekali mahu juga saya berkongsi lirik lagu nasyid di blog ini. Dan inilah lagunya -
Dilema Cinta Illahi oleh Forheart. I love this songgggggg :)

Satu...dua...tiga...mula lahh dengan kalimah Bismillah, ok. hehe

Puasku coretkan kata cinta ini
Beriringan kata seindah bicara
Lautan api telah pun ku selami
Namun geloranya tetap sama

Puasku coretkan kata cinta ini
Beriringan kata seindah bicara
Lautan api telah pun ku selami
Namun geloranya tetap sama

* Korus
Oh Tuhan!
Di manakah cinta-Mu
Oh Tuhan!
Di manakah rindu-Mu
Dan kemanakah redha-Mu
Ke manakah restu-Mu

Dilema cinta ini
Merunsingkan hatiku
Ku harapkan cinta-Mu Illahi

Dilema cinta ini
Merunsingkan hatiku
hanya ku dapat laknat dari-Mu

Dilema...Cinta...Illahi...


* ulang Korus

Oh Tuhan!
Di manakah cinta-Mu
Oh Tuhan!
Di manakah rindu-Mu
Dan kemanakah redha-Mu
Kemanakah restu-Mu

Dilema cinta ini
Merunsingkan hatiku
Ku harapkan cinta-Mu Illahi

Dilema cinta ini
Merunsingkan hatiku
hanya ku dapat laknat dari-Mu

Dilema cinta ini
Merunsingkan hatiku
Ku harapkan cinta-Mu Illahi

Dilema cinta ini
Merunsingkan hatiku
hanya ku dapat laknat dari-Mu

Puasku coretkan kata cinta ini
Beriringan kata seindah bicara
Lautan api telah pun ku selami
Namun geloranya tetap sama


"Whatever it is ISLAM is still the best. Peace in Allah's love!"
"Apa pun yang berlaku, Islam adalah yang terbaik. Hiduplah kamu di dalam cinta-Nya!"

Sunday, December 12, 2010

Doa cepat jodoh insyAllah.


Assalamualaikum w.b.t

Salam Maal Hijrah. Salam Muharam 1432 Hijrah. Salam membuka buku baru bagi kita umat Islam, insyAllah. Moga-moga semuanya di kalangan kita ini ada yang terus melakukan penghijrahan ke arah yang lebih baik sokmo yeee. OK

Salam maal hijrah saya kali ini "bersambut" di rumah sahaja. Selepas bertungkus-lumus berperang dengan kertas peperiksaan yang amat tough, dapat juga saya bercuti sebentar di rumah kan. pheww saya suka berada di rumah bersenang-lenang. Tiada tekanan juga pastinya tiada gangguan perasaan op. hehe memang doh!

Di musim cuti begini, ada di kalangan rakan-rakan dan sahabat-sahabat saya yang berhijrah melangkah ke alam rumah tangga. Ada yang telah menjadi isteri dan ada yang bertukar status kepada suami. Hilang doooooh status bujang masing-masing op. hakhak. Dan ada juga yang telah bergelar tunangan orang.


* Barakallahu fik special untuk mereka -

Kak Ngah Qbee dan Muna'eem

dan

Kak Ija dan Abg Heykal

Psst...Saya mahu anak sedare cepat-cepat yee, boleh tak? hehe

Ya Alhamdulillah atas keterbukaan hati mereka kerana telah melaksanakan satu lagi sunnah agama kita. Saya amat gembira untuk perkahwinan dan pertunangan mereka. Saya bila lagi la gamaknya? hehe mungkin jodoh saya belum mahu memunculkan diri lagi buat masa ini kot

Oh ya, saya ada baca dalam satu laman MyJodoh jika mahu cepat bertemu jodoh, boleh cuba amalkan ayat ini :

tetapi beringatlah juga, jika belum bertemu jodoh yang sesuai, sila amalkan ayat ini juga. Mudahan selepas ini akan beroleh ketenangan dari Allah s.w.t


Monday, December 6, 2010

mari kita baca doa ahir tahun dan doa awal tahun bersama-sama!


esok sudah masuk hari baru sekali lagi bagi kita umat islam. esok adalah 1 muharam. maka-nya pada malam ini kita digalakkan membaca doa akhir tahun bulan islam zulhijjah dan juga doa awal tahun bulan islam muharam. jadi saya mahu kongsikan ini untuk anda!

doa akhir tahun bulan islam zulhijjah ini hendaklah dibaca 3 kali pada penghujung waktu solat asar iaitu sebelum masuknya waktu solat maghrib.

lorrr...cepat2 baca sebelum azan maghrib berkumandang sebentar sahaja lagi :D



ini pula doa awal tahun bulan islam muharam. cara bacaannya adalah harus dibaca sebanyak 3 kali selepas waktu solat maghrib.



P/s : jadi - renung-renungkan dan selamat beramal yeehh

Monday, November 22, 2010

hati harus tenang, ok :0


alhamdu lillahi rabbil a'lamin

saya terasa rajin ingin menaip di sini. padahal tidak tahu sebenarnya mahu menulis mengenai apa pada waktu petang begini. sedang mencari sedikit ilham sesudah usai menjalani peperiksaan akhir semester sebentar tadi. kertas pertama peperiksaan saya, iaitu subjek perlombongan data (data mining). lega sedikit sebab this is a very tough subject for this sem!

haha. tidak tahu la apa yang saya jawab tadi. ada yang konfius, ada yang konfiden. apa pun - segala puji bagi Allah s.w.t . saya berserah sahaja bagaimana keputusannya nanti, insyAllah moga DIA akan menjanjikan yang terbaik untuk semua.

(imbas kembali beberapa minggu sebelum hari ini...)

sekejap sahaja cuti tiga minggu di rumah dihabiskan begitu sahaja. nah, sekarang sudah kembali lagi ke kampus ini. bagi saya lah, seronok sungguh bila kembali menjadi seorang pelajar. sebab apa? kalau di rumah, simptom malas belajar biasanya menguasai segala-gala. saya lebih suka melayan kerenah adik kecik saya daripada menghadap buku-buku nota. hehe. biarlah semua nota-nota subjek saya angkut bawa balik ke rumah juga. kononnya mahu stadi di rumah, tapi hasilnya - kosooonggg! ish2 memang amat malas jadinya

saya memang tidak akan stadi kalau stay di rumah lama-lama. better saya stay every day cuti minggu stadi yang ada di hostel saja. sambil bertemankan laptop, pegang buku dan stadi, juga asyik dengar mp3. masuk la juga ilmu sikit-sikit op. hehe.

tetapi hati saya lebih betah untuk pulang ke rumah juga. rindu nak mandikan amrina, nak tukar pampers dia (saya seorang saja yang rela buat ini, hikhik), buat susu amrina, bawa dia jalan-jalan pusing taman chukai indah dan semuanya la. yang ini memang saya suka.

love it, ummuahh :0


saya terpilih lagi lorr. dengan rasmi saya dan beberapa rakan kelas saya dikerah mengikuti kursus kebolehpasaran graduan di hulu terengganu. yang ini i didn't love it. hukhuk sedih. beberapa hari cuti semester saya harus dikorbankan begitu sahaja. mintalah masa hari kejadian, tidak ada hujan terlalu lebat. takmau lah banjir di sana nanti op.

moralnya - "hadapilah semua ini dengan tenang dan redha selepas berusaha sebaik mungkin."

mulai harimu dengan bismillah. moga diberkati perjalanan hidupmu sehari-hari, ok :D

Thursday, November 18, 2010

pengorbanan


saya baru tergerak hati ingin wish "selamat hari raya aidiladha" pada kali ini. so, kepada semua umat Islam yang meraikan hari raya aidiladha - selamat berkorban, selamat berkorban, dan selamat berkorban :D

sudah dua hari berlalu, raya tetap diraikan bersederhana. lembu dan kerbau tetap ditumbangkan seekor demi seekor. semangat masing-masing untuk menghabiskan daging korban yang ada di rumah tetap diteruskan * jugaaaaaaaa hingga ke cebisan yang terakhir. hikhik terpaksalah kan, kalau tidak membazir aje

raya tetap raya. tetapi raya aidiladha ini situasinya amat berbeza tau. tidak sama dengan raya aidilfitri. kalau tengok ejaannya pun memang dah lain sangat-sangat op. hehe

aidiladha : lagu raya

"Pulanglah berhari raya...begitulah harapan ayahanda"

haa'ah. saya sudah lupa lirik seterusnya. saya memang tidak pernah hafal semua lirik-lirik lagu gini. kalau lagu nasyid, konfim saya excited lebih sikit. hehe. ini lagu aidilfitri. semua orang pun dah pernah dengar lagu ini. tetapi saya tertanya-tanya juga, lagu aidiladha takda ke? teringin juga nak dengar lagu versi hari raya korban. mesti bertambah meriah suasananya, op :|

aidiladha : pengorbanan

soal lagu tidak penting mana pun. soal pengorbanan yang harus kita fikirkan sambil buat amal apa yang sepatutnya. kebiasaannya, apabila setiap kali on time 10 dan 11 zulhijjah, nilai erti pengorbanan di kalangan umat islam itu yang harus kita amik cakna sebenarnya. bukan senang untuk kita melakukan pengorbanan. asal sahaja niat pertama kita dah setting mahu buat baik, tiba-tiba datang si polan itu suruh kita buat jahat sikit jeh. adushh hati kita pun dah mula berbolak-balik jadinya. masyAllah - begitu banyak godaan nafsu dan mainan akal yang berada di sekeliling kita ini. itu sebab umat Islam harus kuat untuk melakukan satu pengorbanan. tidak kiralah pengorbanan berbentuk material, persahabatan, keluarga dsb.

aidiladha : daging

ooh, bila dapat makan daging, mahu lupa habis segala penyakit darah tinggi yang dihadapi kan. yang terlantar boleh bangun tegak disebabkan terliur akan daging yang gebu-gebu gitu. hehe mengarut loor. biasanya seekor lembu atau kerbau yang dijadikan korban akan dibahagikan kepada 7 bahagian. bila dah dapat bahagian daging masing-masing, semua pakat berebut nak sedekahkan kepada si A, si B, si C, si D sampai lah si Z.

kemudian ada pula jiran kita bagi lagi daging pada kita. alhamdulillah rezeki daging korban biasanya berlebihan sokmooo. sampai kan mak kita pun dah pening nak masak lauk apa lagi ek - masak singgang sudah, goreng pun sudah, buat gulai, rendang, tumis pun puas sudah. akhirnya masuk tong sampah juga kadang-kadang op. ishh2 janganlah sampai ada pembaziran sebegitu rupa.

itulah ia - "pengorbanan tidak pernah akan habis". so, renungkan dan selamat beramal _(',')_

Tuesday, November 16, 2010

haramkah aku.






















Haram Haramkah Aku
Bila Hati Dah Jadi Cinta
Tuhan Pertemu Hatiku
Biar Aku Tak Jadi Melanggar

Aku Cinta Pada Dirinya
Cinta Pada Pandang Pertama
Sifat Manusia Yang Ada Padaku
Aku Bukan Tuhan

Haram Haramkah Aku
Bila Aku Terus Menantinya
Biar Waktu Berakhir
Bumi Dan Langit Berantakan

Aku Tetap Ingin Dirimu
Tak Mungkin Aku Berdusta
Hanya Tuhan Yang Bisa Jadikan
Yang Tak Mungkin Menjadi Mungkin

Aku Hanya Ingin Cinta Yang Halal
Di Mata Dunia Juga Akhirat
Biar Aku Sepi Aku Tapi Aku Masih
Tuhan Sayang Aku

Aku Hanya Ingin Cinta Yang Halal
Dengan Dia Tentu Atasi Zina
Ketika Cinta Bertasbih
Tuhan Beri Aku Cinta

Ku Menanti Cinta...

Haram Haramkah Aku
Bila Aku Terus Menantinya
Biar Waktu Berakhir
Bumi Dan Langit Berantakan

Aku Tetap Ingin Dirimu
Tak Mungkin Aku Berdusta
Hanya Tuhan Yang Bisa Jadikan
Yang Tak Mungkin Menjadi Mungkin

Aku Hanya Ingin Cinta Yang Halal
Di Mata Dunia Juga Akhirat
Biar Aku Sepi Tapi Aku Masih
Tuhan Sayang Aku

Aku Hanya Ingin Cinta Yang Halal
Dengan Dia Tentu Atasi Zina
Ketika Cinta Bertasbih
Tuhan Beri Aku Cinta

Ku Menanti Cinta...


Menghayati Hari Raya Korban :D



Bismillahirrahmanirrahim...

MENGHAYATI HARI RAYA KORBAN

oleh Ustaz Syed Hasan Alatas



'IDUL ADHA disebut juga sebagai Hari Raya Korban ataupun Hari Raya
Haji ataupun Hari raya Aidil-adha. Pada hari raya ini, ramai umat Islam yang mampu menyembelih korban untuk dibahagikan kepada fakir miskin. Ramai juga umat Islam yang mencukupi syarat, menunaikan Ibadah Haji ke Baitullah ilharam (Makkah).

Semangat pengorbanan yang telah dibuktikan oleh Nabi Ibrahim a.s. dilanjutkan pula oleh umat Islam untuk membantu mereka yang susah. Jika sifat suka berkorban ini meresap ke jiwa seluruh umat Islam, IsyaAllah akan wujud ketenangan dan kedamaian dalam masyarakat dan akan dekatlah jurang yang memisahkan di antara yang kaya dengan yang miskin, di antara yang kuat dengan yang lemah, di antara penguasa dengan rakyat biasa.

Mereka yang kaya mengorbankan sebahagian daripada hartanya untuk membantu mereka yang di dalam kesusahan, seperti yang biasa dialami oleh fakir miskin, yatim piatu ataupun sesiapa yang memerlukan pertolongan. Mereka yang telah menerima bantuan sepatutnya mensyukurinya dan berusaha dengan sekuat tenaga serta tidak hanya bergantung kepada pemberian orang.

Rasullah S.A.W.telah mengingatkan bahawa :

"Tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah".

Oleh kerana itu perlulah kita bekerja keras untuk meningkatkan taraf kehidupan kita. Jika kita rajin berusaha, seperti mengolah (mengerjakan) tanah yang terbiar, menanam berbagai tanaman, memelihara haiwan ternakan, memelihara ikan dan sebagainya, InsyaAllah di satu masa taraf kehidupan kita akan berubah kepada yang lebih baik.

Ibadah Haji ialah ibadah yang diwajibkan kepada mereka yang mampu mengerjakannya sekali seumur hidup. Allah S.W.T berfirman yang maksudnya :

"Dan serulah manusia untuk mengerjakan Haji, nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus (disebabkan jauhnya berjalan) yang datang dari segenap penjuru yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebutkan nama Allah pada hari yang ditentukan, kerana rezeki yang Allah S.W.T telah anugerahkan kepada mereka berupa binatang ternakan. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan berilah makan kepada orang yang sengsara dan fakir."

(Surah Al-Hajj : 27-28)

Sungguh besar manfaat yang akan diperolehi mereka yang mendapat kesempatan menunaikan ibadah haji, di antaranya, InsyaAllah akan terjalin perasaan ukhuwah Islamiah sedunia, menanamkan rasa persamaan, mendidik rohani dan jasmani kita supaya tabah dan sabar menghadapi cubaan. Dapat melihat sendiri tempat tempat sejarah Nabi Ibrahim A.S dan Ismail, tempat bersejarah ketika Rasulallah S.A.W dan sahabat berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan dan mengajak manusia ke jalan yang benar jalan yang diredhai Allah S.W.T yang terkandung dalam Islam.

Mereka yang datang menunaikan ibadah haji terdiri daripada pelbagai bangsa yang datang dari segenap penjuru dunia, dengan demikian kita saling berkenalan dan dapat mempelajari adat manusia dari berbagai bangsa dan suku puak.

Pelbagai kesukaran dari mula mempersiapkan perbelanjaan untuk yang pergi dan untuk yang ditinggalkan. Kesukaran dalam perjalanan, kesukaran menghadapi pelbagai ragam manusia, kesukaran cuaca yang berbeza dari tempat asal kita, dan sebagainya, semua itu akan membentuk diri dan peribadi kita menjadi manusia yang sabar dan tabah menghadapi cubaan hidup.

Kita berdoa kepada Allah S.W.T. semoga diampuninya segala dosa-dosa kita selama masa yang lalu, baik dosa yang mungkin kita telah lakukan terhadap diri ataupun terhadap mereka yang lemah. Kita mohon kepada Allah S.W.T semoga diterimanya segala amal ibadah kita dan akhirnya kita akan memperoleh Husnul Khatimah, akhir yang baik dan dapatlah kehidupan kita diberkati dan diberikan ketenangan dan diselamatkan dari segala mala petaka mungkin karena dosa-dosa yang pernah kita lakukan sengaja ataupun tidak sengaja.

Amin ya Rabbal Alamin!


Monday, November 15, 2010

note 25 random things.


i've been tagged again! excited lorr mahu jawab ini soalan-soalan cepu emas.



arigato pada luqmanmaat abdul rahim. :P

walaupun saya kurang
frendship dengan dia, saya hargailah juga dia as one of my classmate.
(biarlah dia nak kata apa pun pada saya nanti. saya terima semuanya ek).

arahan-arahan nya senang sahaja :

“once you have been tagged, you are supposed to write a note with 25 random, things, facts or goal about you. at the end, choose 25 people to be tagged. you have to tagged the person who tagged you. if i tag you, its because i want to know more about you.”

jom semak siapa saya sebenarnya, ok -

1. saya suka nama saya, sebab nama saya cantik. hehe perasan

2. nama penuh saya - `Aishah Zunairah Binti Abdullah

3. 02 hb november adalah tarikh lahir saya

4. saya anak dara negeri terengganu darul iman

5. kampung saya di jambu bongkok dan teluk kalong

6. saya tinggal di taman chukai indah

7. sekolah saya ada lima buah (tiga rendah dan dua menengah)

8. saya pelajar lompat dari darjah tiga ke darjah lima

9. saya pernah sekelas dengan abang saya semasa darjah lima

10. upsr saya dapat 5A. ngeh-ngeh :P

11. pmr saya dapat 5A jeh. hukhuk :(

12. spm tidak payah cakap lah op. kisah lama :D

13. saya mudah terasa dan juga sensitif. so, jangan berkasar dengan saya

14. kawan-kawan di kampus mostly kata saya memang cepat bersiap (dressing to class) dan suka jalan laju. hehe

15. saya agak mudah percaya pada cakap orang kadang-kadang

16. room-mate saya cakap saya suka bolot. haha mengarut la

17. saya suka sengih senyum. kalau saya bad mood jeh, saya akan senyap terus

18. saya tidak suka dipuji dan tidak suka dikritik

19. saya sayang pada semua kawan-kawan, sahabat2, keluarga saya juga

20. ubat saya adalah minuman 100 plus sahaja

21. saya tidak pandai makan ubat pil langsung dan tidak pernah makan panadol jika tidak sihat

22. i am quite less confident in front of the audiences.
sokmo berdebar loor

23. i am currently single and available. (jangan ganggu privasi saya)

24. saya mahu kahwin as soon as possible! hehe galok

25. saya dambakan seorang pasangan yang akan sentiasa sayang saya di dalam keimanan kepada-Nya selalu.

sekian. the end -

Sunday, November 14, 2010

ana bil khair. wa alhamdulillah


Assalamualaikum semuanya. Harap sihat sokmooo yeeh, insyAllah

Senyum jeh saya memanjang malam ini :D Saya baru sudah menyaksikan secara live satu cerekarama yang agak kelakar dan best juga di tv3 tadi. A'ah memang kelakar, ada pengajarannya dan cukup membuat terasa orang-orang di sekeliling juga. hehe.


Ini pendapat peribadi saya sahaja. Orang lain maybe pendapat mereka berbeza. Jika saya kata ini adalah A, akan ada yang kata itu B. Jika saya fikir positif, ada juga fikiran negatifnya. Masing-masing tidak akan mahu mengalah seadanya. Cas magnet yang kadang-kadang tidak disedari ini biasanya akan selalu menarik perhatian kita saban waktu. Iye kan

Jadi - senyuman ukhuwah itu penting tau!

Oh ya, berbalik kepada cerekarama tadi, ceritanya lebih kurang begini alkisahnya :

"Arman (pelakon Nabil Raja Lawak) suka betul cakap besar. Jika 10 patah dia cakap, tidak sampai satu patah perkataan sahaja ayatnya yang memang sahih betul. Yang lain semuanya tipu semata-mata. Arman juga suka cakap standard gred A++. (kawan2 dia kata) hehe. Dia canang pada semua kawan-kawan dia tunangnya seorang model (dilakonkan oleh Ayu Raudhah). Nasib baik la si Ayu baik jeh kan. Sanggup tolong Arman pinjam duitnya dahulu untuk majlis perkahwinan mereka. Seterusnya...dunia akan terbalik kot. haha. Berubahlah sikap Arman akhirnya sebelum diijabkabulkan bersama pilihan hatinya"

Tajuk cerita "Semuanya Nak 'A' je". Mula-mula baca macam pelik juga. Tidak pernah saya tengok tv dengan bersungguh2 sebelum ini. Kalau sesiapa yang perangai dia betul-betul macam si budak Arman tengok cerita ini tadi, rasanya boleh jadi insaf terus automatik op. Mahu terbalik dunia ini kot. haha..this story is so goood la. saya suka sebab ada pengajarannya :P

Itu lain cerita. Cerita tidak real dalam tv sahaja kan. Saya pun ada cerita juga. Cerita saya ini betul punya. Bukan cerita sangat pun, cuma luahan perasaan jeh. Inilah ia kisah fantasia romantika bulan madu di bulan November. A'ah..iye lah sangat, op

(jangan percaya ini cerita. takda makna dan tidak ada kaitan dengan anda langsung tau :P)

Saya sudah tidak sabar ingin kembali lagi ke kampus. Eh, orang lain ada juga perasaan ingin balik selalu ke kampung halaman. Saya terbalik pula kisahnya. Itulah pasal, selagi final exam untuk semester ini belum bermula dan finish yet, saya tidak akan berdiam diri dengan selesa. Semakin banyak sangat benda yang bermain di fikiran saya sekarang. Jujurnya - saya sudah sedikit tertekan dengan keadaan sekeliling.

- I am so depressed. I am little frustrated. I am quite nervous -

Sesungguhnya ketahuilah - dengan mengingati Allah S.W.T itu, akan tenang dan tenteramlah hati manusia.

MasyaAllah begini mudah ayat yang telah Allah S.W.T bagi pada kita untuk dipraktikkan. Pokok pangkalnya adalah bermula daripada hati juga. Saya harus dimotivasi dengan lebih lagi agaknya selepas ini.

"Hati ini hancur dan luluh keranamu...ooh" hukhuk. I am so frustrated lorr
:(

Thursday, November 11, 2010

exam dekat dah :D


Keputusan UPSR 2010 telah diumumkan pada hari ini. saya pun ada seorang adik. adik lelaki bongsu dalam famili besar saya. namanya aimin. dia pun salah seorang calon UPSR 2010. saya kata pada dia - "kakak bangga dengan aimin. bagus dah
result awak tue, ok".

so, alhamdulillah banyak-banyak la - ini hasil usaha dia sendiri. walaupun selalu kena sound dengan abah sebab suka main-main and tak mahu study. oh, lupa nak tanya semalam, aimin nak hadiah apa ye? rasanya banyak dah kakak belanja aimin macam-macam, op

(padahal saya memang dah tahu dia takkan baca blog saya ini. rela dia buka website bola 24jam daripada menghadap tulisan kakak dia yang perasan ini op.) haha :D

dia sudah selesai dengan peperiksaan besarnya. lega lah sikit op. saya pula yang semakin takut menghadapi final exam saya untuk semester ini. dekat dah tarikhnya, tidak sampai 2minggu dari sekarang. ohh. berdebar sangat-sangat. "Ya Tuhan - tolongi aku. Rahmati aku. Lindungi aku jua.."


Kalau nak diikutkan perasaan takut tiap kali tiba time exam, memang wajib ada dalam diri setiap pelajar. Tidak kiralah kursus apa pun yang mereka ambil. Tidak terkecuali saya juga - nama sahaja pelajar Sarjana Muda Sains Komputer (Pembangunan Perisian), tetapi saya amatlah tidak terror langsung dalam komputer. Banyak sangat-sangat ilmu berkaitan bidang ini yang saya memang tidak tahu. Orang cakap "failed terus laa op". hehe

Kesimpulan dia - Jagalah hati. jangan kau kotori. Jagalah hati. Cahaya Illahi! Dengan ini, senang lah ilmu itu akan diterima oleh kita.


Ok. stop di sini. I've got to go first. Saya mahu berjalan kaki ke kedai. Teringin makan popia crab stick la. Nak masak sendiri nanti.

Sekian, ma'assalamah. Senyum-senyum selalu yeeh :P

Wednesday, November 10, 2010

Dunia adalah ladang akhirat.


Assalamualaikum W.B.T pembuka bicara yang mulia.

Sebelum baca celoteh saya ini, cuba exercise kan sedikit mulut anda, ikhlaskan hati dan kira bilangan 1..2..3 senyummm la, ok, haha :D

"Dunia Adalah Ladang Akhirat"

- Jadi isilah ia dengan amal kita yang sebaiknya di sisi-NYA, insyAllah -

Kita mulakan tugas dan kerja kita pada hari ini dengan lafaz
Bismillahirrahmanirrahim. Juga tidak dilupa kalimah yang mulia Alhamdulillah. Syukur kerana kita masih diberi peluang untuk menjalani kehidupan seharian kita seperti biasa.

"Peluang yang ada jangan disia2kan begitu sahaja, ok. Jika dihitung selama mana kita bernafas di bumi pinjaman Allah S.W.T ini, setiap saat dan waktu, pasti ada sahaja peluang yang DIA telah bagi pada kita. Mungkin kita kadang-kala kurang cerdik untuk menggunakan peluang yang ada, kan :D"

Oh. Maaf pertamanya. Saya tidak tujukan ayat ini kepada sesiapa. Termasuklah saya juga, banyak sangat benda yang saya selalu gagal untuk mendapatkannya. Tidak kira lah di dalam pelajaran, hubungan dengan-NYA, hubungan sesama manusia, kasih sayang, persahabatan dan sebagainya. Bila sahaja kita kecewa, terus kita marah-marah pada Pencipta-NYA.

MasyaAllah, mana boleh kita bertindak begitu. Kerana sejak dari awal lagi, Tuhan telah menetapkan setiap tindakan kita dengan tatacara dan peraturannya yang tersendiri dan mengikut syariat yang ada di dalam kitab suci Al-Quran. Yang kita menafikannya, kenapa op?

P/s : Jadi - beringatlah selalu. Saya kena hati-hati sokmo la nampaknya, kan. hehe :0

Monday, November 8, 2010

apabila kata hati mula bersuara :D


1. Apabila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan air mata, itu bermakna dia sedang
menangis di dalam hatinya.

2. Apabila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar mencari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati apabila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Apabila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat cadburry. hehe. (wah. hebatnya cinta op!)

6. Wanita memang sukakan pujian
tetapi selalunya wanita tidak tahu macam mana ingin menerima pujian :0

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar kerana ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tidak akan tahu apabila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya seorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu menolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan bahawa mereka ini langsung tak berguna. Tidak patut jika lelaki bersikap begini terhadap wanita.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Apabila pertama kali lelaki yang dicintainya di dalam diam memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan tidak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan yee.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu mengajaknya keluar, tinggalkan dia kerana dia memang tidak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri, ok!!

18. Selepas seorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tidak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta. ahaks~

20. Apabila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya :)

22. Satu ucapan 'Hi/Assalamualaikum' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya sahaja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui. haha :D

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati. MasyaAllah, begitu berharganya cinta jika diredhai oleh Allah S.W.T kan

27. Senjata wanita adalah airmata! jadi beringat2lah seadanya :0

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu lagi terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So, kalau nak memikat wanita pandai-pandailah. Tetapi syariat agama harus diutamakan juga yee :)

30. Sebenarnya amat mudah untuk mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa :D

Friday, November 5, 2010

tarikh 02 hb november amat best!


Alhamdulillah.

Tarikh kesyukuran 02 hb november sudah melepasi waktunya. tahun ini tahun 2010 menyaksikan tarikh ini alhamdulillah telah membawa berkali ganda tuah dan barakahnya pada saya. syukur-syukur selalu dan harap saya semakin bertambah syukur selepas ini juga :)

disebabkan rasa syukur yang tak terhingga ini, saya dengan perasaan suka dan gembira telah beli kek bestday ini dan bagi famili saya makan. staff-staff pejabat abah saya pun saya bagi juga diorang rasa kek ini. (padahal takda orang yang nak makan kek ini di rumah. unfinished!).


pertama - diriku sudah semakin meningkat dewasa. haha. dewasa sangat lah bunyinya op. padahal macam remaja ribena pun ada lagi sedikit sifatnya. remaja dalam dewasa. ok juga kan. Selamat Hari Ulangtahun ke-23, cik ecah cayang :) i like this statement very well.

terima kasih jutaan saya ucapkan pada semua yang merasakan dirinya telah wish me bestday, wish me in good luck sokmo, wish me in good health and etc laa. tidak kira la di dalam buku muka atau melalui sms ataupun face to face ataupun calling.

~ sayang sayang kamooo tau. huhu :)

saya akan hargai semua ini. insyAllah hanya Tuhan sahaja yang akan membalas setiap kebaikan dan doa daripada hamba-hamba-Nya yang sentiasa tahu bersyukur, ok

pada kali ini juga saya mengharapkan kebaikan semuanya.

* Semoga saya sihat selalu
* Semoga saya bertambah amal kepada-Nya
* Semoga saya bertambah ketaatan kepada-Nya
* Semoga Kau limpahkan rahmat ke atas kaum keluargaku dan semua sahabatku jua
* Semoga dan semoga bla. bla. bla and bla....undefined!
* Semoga saya akan bertemu seseorang yang akan sayang saya dalam keimanan selalu.


kedua - alhamdulillah lagi. sebab saya telah mendapat hadiah special di dalam pertandingan blog perlancongan terengganu 2010. hadiah hari jadi saya yang paling bermakna tahun ini. dapat la jumpa dengan dato' ahmad bin said lagi. sudah banyak kali bertemu sama beliau. sudah faham benar beliau ini. hehe. malu sih dengan beliau


tahniah juga untuk *cik hanania dan kak kimah juga. best kan di sana, hehe

Monday, November 1, 2010

hikayat cinta


Dalam mencari sebuah hikayat cinta
Hati yang tulus murni amat sukar ditemui
Sukar mencari jiwa yang menerima seadanya
Cinta manusia hanyalah pinjaman di duniawi
Cinta Illahi jualah yang kekal selamanya
Hanya insan terpilih akan memiliki
Cinta sejati di uhkrawi.

Hadirkanlah dalam cerita hidupku
Seorang insan bernama teman
Yang sentiasa berada di dalam doaku
Bersama diriku menempuh onak perjuangan
Rela sehidup semati
Dalam pimpinan agama-Mu
Agar dapat merasakan kemanisan iman…

Temukanlah aku dengan cinta
yang mencintai-Mu
Cintakanlah hatiku dengan cinta
Yang merindui syahid fisabilillah
Bukan cinta yang berlandaskan hawa nafsu
Kerana syaitan akan menjadi pemisah
Antara cinta hakiki dan cinta palsu
Yang hanya menyebabkan
Hati terbelah dan berpecah.

Berilah hatiku kekuatan dan ketabahan
Dalam mencari cinta seorang insan
Bersenjatakan kekebalan iman
Berperisaikan doa dan kesabaran
Dalam menghadapi dunia
Yang penuh kepura-puraan
Menjadi sebuah permainan hidup
Yang mensia-siakan.

Satukanlah hatiku ini
Dengan sekeping hati murni
Yang membawa aku ke arah
Jalan kebenaran Illahi
Yang bisa menjadi bukti lafaz cinta suci
Pada pandangan ALLAHU-RABBI
Agar berkekalan hingga ke syurga abadi
Dan berbahagia di taman indah firdausi.

Bisakah dicari dalam dunia yang fana’ ini
Seorang teman hidup idaman hati
Yang memiliki keteguhan iman yang tinggi
Dan mempunyai hati yang tulus suci
Serta kaya dengan budi pekerti
Dan akhlak terpuji
Dalam menghulurkan cinta sejati.

Semoga cinta yang sejati akan ku temui
Semoga hari itu akan menjadi saksi
Pertemuan dua hati murni
Di hadapan Illahi
Di depan pintu gerbang
Syurga hakiki dan abadi!


Monday, October 25, 2010

sifat pasangan anda.

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.


1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.


6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Thursday, October 21, 2010

monolog.


Di atas hamparan sejadah suci,
Hamba menadah kedua telapak tangan ini,
Bagi memohon keampunan dan rahmat dari-Mu,
Agar diberikan hamba hidayah serta taufiq-Mu,
Supaya tidak tersimpang hamba dari jalan-Mu.

Hati hamba merasa hambar dan sunyi,
Tanpa iman dan semangat taqwa dalam hati,
Jiwa hamba kosong dan takkan berisi,
Melainkan dengan redha Yang Maha Mengetahui,
Yang menemukan hamba dalam
bingkisan restu Yang Maha Mengasihani.

Saat tasbih mengisi ruang kosong di jari-jari,
Mulut dan hati hamba bersatu berzikir mengingat Ilahi,
Jiwa hamba terisi dengan munajat di malam hari,
Diri ini hamba abdikan buat Pencipta langit dan bumi
Moga dosa-dosa lampau dapat dihapusi dan diampuni.

Kening ini hamba rapatkan di atas hamparan murni,
Sujud dahi hamba mencecah ke bumi,
Tanda syukur hamba akan kebesaran Ilahi,
Tidak terukur nilai cinta-Mu yang tinggi,
Tidak terhitung nilai kasih-Mu
yang bertambah setiap hari.

Ya Rabbul Izzati…

Sudikah Kau menerima cinta hamba,
yang hina dengan longgokan dosa ini?
Semoga keampunan mendapat tempat,
untuk hamba yang sering lupa diri,
Semoga rahmat-Mu sentiasa hadir menemani,
Agar kehidupan duniawi dan ukhrawi hamba diredhai.

Hamba amat mendambakan cinta dari-Mu,
Hamba juga mengharapkan pertemuan dengan-Mu,
Diri hamba ini dahaga akan belaian kasih-Mu,
Hamparan sejadah suci hamba buktikan pada-Mu,
Sujud cinta hamba hanyalah
untuk Tuhan Yang Berkuasa di atas segala sesuatu!

Friday, October 1, 2010

darul falah menggamit memori


Dalam kami smskpp5 sibuk amat dengan beberapa midterm, kuiz, group dan individual presentation after raya 1431 H ini, program bergotong-royong di rumah anak-anak yatim Darul Falah tetap diteruskan. Pada awalnya, sambutan kurang ada. Tetapi nasib baik apabila sudah last minute, penyertaan menggalakkan.

adik darjah lima ini punya niat dan cita-cita mahu beli telefon tangan sendiri, katanya. masyAllah beruntungnya kita yang masih ada keluarga, kan

Itulah dia, Allah s.w.t sudah beri sedikit ruang untuk kita. Cuma tinggal kita sahaja yang harus berfikir jalan keluarnya macam mana. Jika kita buat sesuatu kerja itu dengan penuh ketaqwaan dan ikhlas kerana-Nya, insyAllah kita akan diberkati dan mendapat pahala. Tidak perlu menggunakan modal dan tenaga yang banyak, op :)

Buktinya jelas dari Firman Allah s.w.t yang bermaksud :

"Sesiapa yang bertaqwa nescaya Allah s.w.t tunjukkan kepadanya jalan keluar (dari kesulitan) dan Allah s.w.t akan memberi rezeki dengan jalan ia tidak sangka-sangka"

(Surah at-Talaq : 2 dan 3)



Alhamdulillah pujian untuk DIA setingi-tinggi nya. nampaknya semua hampir 60 orang peserta (pak cik bas, adik, kakak dan abang diploma dan ijazah sarjana muda. hehe) yang sudi menyertai program tadi sudah semaksima mungkin memberi komitmen dengan baik dan bersungguh-sungguh. Jalan yang sebaik-baiknya ialah dengan menjadikan kata-kata Khalifah Umar Bin Abdul Aziz ini sebagai panduan hidup kita iaitu :

"Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, dan beramallah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari."

Sesungguhnya orang-orang yang hidup dengan mementingkan dunia dan menyisihkan akhirat adalah serugi-rugi manusia. Sebaliknya kita harus menumpukan kedua-duanya agar kita akan memperolehi kesenangan di dunia dan kebahagiaan akhirat.


Nah! dengan ini lah, dijamin kita akan mencapai kesenangan hidup di dunia yang merupakan tempat persinggahan sementara. Di akhirat sana, sudah tentu kita juga berharap akan mendapat penghidupan yang bahagia. InsyaAllah.

"Di mana saja kamu berada, kamu akan menemui maut, sekali pun kamu berada di dalam mahligai yang kuat dan kukuh."

(Surah An-Nisa:78)

Thursday, September 30, 2010

jalan sehala



Tuhanku Maha Pengasih
Tuhanku Maha Penyayang
sebelum sempat pun
tangis ku jatuh ke bumi
rahmat-Nya menyambut segera
membisik bujukan penawar bersakti...

Apa lagi nak ku gusar
cinta-Nya tak pernah gagal
hadir di kala sepi
di kala ku bersedih!

Aku hanya berpegang janji
janjinya kesungguhan yang pasti
pintu kemenangan
lorong bercahaya
langkah untuk ku pulang
jalan sehala...

Aduhai ibuku yang satu
jangan lah ada barang ragu
biarpun seberkas dalam hati
andai ku terkorban nanti
sedang meniti kasih...

Tuesday, September 21, 2010

baiti jannati


SalamUkhuwwah fillah.

Maaf adalah perkataan pertama terbit dari hati saya di saat ini. tiada alasan yang kukuh untuk diri ini menidakkan jari-jemari yang tidak berapa cantik ini (ngeh10x) lalu pantas sekali saya ingin menaip ayat-ayat blogspot di sini. iyelah, setelah agak lama saya menyepi buat seketika - bukan sengaja sepi tanpa bicara. tetapi tuntutan saya sebagai seorang pelajar sepenuh masa buat masa ini telah menggerakkan hati saya supaya lebih bertambah fokusnya pada pelajaran.

along (mughi), abah, alang (anas), ateh (madyie) dan acik (aimin)

duhai cik ecah sayang - abah sudah banyak kali berpesan :

"belajar biar cemerlang, ok. pastikan target 3.oo pointer ke atas dapat dicapai setiap semester!"

oohh yeeh. insyAllah abah. I'll do my best. please forgive me if i am wrong. thank you :)

kata-kata itu amat berharga. setiap perkataan dan tindakan kita saban waktu adalah mencerminkan nilai peribadi dan sikap kita.

adakah kita ini patuh pada arahan Allah s.w.t?

adakah kita sudah benar-benar menjadi muslimah sejati?

mahukah kita berubah ke arah kebaikan yang sebenarnya?

haa'ah. itulah yang patut saya, anda dan semuanya fikirkan selalu. jangan kata kita belajar hanya untuk lulus peperiksaan semata-mata. nop!! this is actually wrong idea. kita sebagai muslim belajar adalah untuk mencari keredhaan Allah s.w.t.

"Ilmu itu pelita hati. Tanpa ilmu di dada sukar untuk berbicara."

hehe. bijak sekali kata-kata itu ingin mentafsirkan maksudnya yang tersurat kan?

mari kita menuju ke arah kesempurnaan iman. baiti jannati, amiiin..

Monday, September 6, 2010

aduhai puteriku sayang


ada apa pada tarikh 29 haribulan lapan 2010 ye? jap nak fikir dalam-dalam sikit. ooh ya..

"Selamat Hari Lahir Amrina Rasyada ke - pertama"

Alhamdulillah syukur saya panjatkan kepada Allah s.wt. dengan izin-Nya adik sudah memasuki ke angka - pertama dalam hidupnya. sudah genap usia 1 tahun adik membesar dengan semakin baik nampak gayanya. dan juga semakin aktif dan hyperaktif juga. lenguh kakak dan abangnya mahu melayan semua kerenah adik ini. semua sayang teramat sangat pada adik kecik yang seorang. nahh! buktinya adik sudah ada lebih 5 pasang baju raya yang di sponsor. hehe. sungguh tidak aci laa


Aduhai puteriku sayang
lembutmu tak bererti
kau mudah dijual beli
kau mampu menyaingi
lelaki dalam berbakti

lembut bukan hiasan
bukan jua kebanggaan
tapi kau sayap kiri
pada suami yang sejati

di sebalik bersih wajahmu
di sebalik tabir dirimu
ada rahsia agung
tersembunyi dalam diri
itulah sekeping hati
yang takut pada illahi
berpegang pada janji
mengabdikan diri

malumu mahkota yang
tidak perlukan singgahsana
tetapi ia berkuasa
menjaga diri dan nama
tiada siapa yang akan
bisa merampasnya
melainkan kau sendiri
yang pergi menyerah diri

ketegasanmu umpama
benteng negara dan agama
dari dirobohkan dan jua
dari dibinasakannya
wahai puteriku sayang
kau bunga terpelihara
maghligai syurga itulah tempatnya

- see. adik saya dengan wajah comot selepas dapat makan kek coklat hari lahirnya. kotor habis baju baru hadiah daripada kakaknya ini -

Sunday, September 5, 2010

pada-Mu aku bersujud



saya masih lagi begini. sedang meniti hari-hari pada minggu terakhir berakhirnya bulan ramadhan al-mubarak. juga sedang bertatih mempersiapkan jati diri mengambil berkat yang ada di sepuluh malam akhir bulan puasa ini. masih banyak sangat amalan-amalan rohani yang saya belum khatam lagi sepenuhnya.

allahuakbar ! ya allah, mohon sentiasa kuatkan iman saya yang terlalu amat lemah dalam segala-galanya. terasa kerdil yang amat sangat apabila kita berusaha menjadi yang terbaik sokmo kan? bukan sejuta kata pujian yang saya pinta, tetapi hanya sedikit kata sokongan dan harapan membina daripada kamooo semua. sayang kamoo juga insyAllah. di atas nama cinta ukhuwwah yang diredhai oleh-Nya selalu. hehe :)


pada-Mu ku bersujud menjadi halwa telinga saya saat ini. penghargaan tidak terhingga buat amat yang baik hati dan terbaek dari ladang.

kata dia : "takde pape laa, kak. saya bese2 jeh."

hehe. inilah ayat yang biasa saya dengar daripada junior ini dan junior itu juga. em uhlala~

ku menatap dalam gelap
tiada yang bisa ku lihat
selain nama-Mu ya Allah

esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari segala fitnah

KAU tempatku meminta
KAU beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hamba-Mu yang selalu bertaubat

ampuniku ya Allah
yang sering melupakan-Mu
saat kau limpahkan karunia-Mu
dalam sunyinya aku bersujud


"When you feel all alone in this world, and there's nobody to count your tears, just remember no matter where you are, Allah s.w.t knows always."

Thursday, September 2, 2010

fasting outing!


puasa ke-23 ialah hari terakhir saya berada di asrama untuk ramadhan kali ini. insyAllah petang ini saya akan berangkat pulang ke kediaman rasmi saya. semalam juga saya diberi peluang berbuka puasa bersama adik dan uncle bujang saya. hehe. kami pergi ke ke kfc di giant.

terima kasih daun keladi untuk uncle pak su din yang telah belanja kami makan-makan semalam. semoga dimurahkan rezeki lagi selepas ini yeeh :P