Thursday, July 30, 2009

"Bila Al Quran Mula Bersuara..."

Waktu engkau masih kanak-kanak....

kau laksana kawan sejatiku


Dengan wudhuk, Aku kau sentuh dalam keadaan suci,

Aku kau pegang, kau junjung dan kau pelajari


Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari

Setelah selesai engkau menciumku mesra


Sekarang engkau telah dewasa.......

Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...


Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah??

Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tak menambah pengetahuanmu


Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.....

Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, hingga engkau lupa di mana Aku tersimpan


Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pengisi stormu..

Kadang kala Aku dijadikan mas kahwin agar engkau dianggap bertaqwa


Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan

Kini Aku lebih bnyak tersingkir, dibiarkn dalam kesendirian, kesepian...


Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan..

Dulu...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman..


Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

Sekarng...seawal pagi sambil minum kopi, engkau baca surat khabar dahulu


Waktu lapang engkau membca buku karangan manusia,

Sedangkan Aku yg berisi ayat-ayat yang datang dri Allah Azzawajalla,


Engkau abaikan dan engkau lupakan...

Waktu berangkat kerja pun kadang2 engkau lupa baca Bismillah


Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi

Tidak ada kaset yg berisi ayat2 Allah yg terdapat di dalam keretamu..


Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesyen radio kesukaanmu

Memang mengasyikkan...


Meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai bekerja

Di komputermu pun kau putar muzik kegemaranmu...


Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku....

E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan


Engkau terlalu sbuk dngn urusan dunia mu

Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hmpir melupaiku


Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV,

Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk...


Hanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah

Waktu pun cepat berlalu....


Aku semakin kusam dalam laci-laci mu

Mengumpul debu atau mungkin dimakan anai2...


Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali

Itupun hanya beberapa lembarn dariku...


Dengan suara dan lafaz yang tak semerdu dulu

Engkau pun kini terangkak-rangkak ketika membcaku...


Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu smpai kiamat tiba


Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya

Apakah TV, radio, hiburan atau komputer dapat menolong kamu?


Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yg ada padaku menolong mu

Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t...


Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...

Setiap saat berlalu...Dan akhirnya.....


Kubur yg setia menunggumu....

Engkau pasti kembali kpda Tuhanmu


Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...

Di kuburmu nanti....


Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan

Yg akan membantu engkau membela diri


Dalam perjalanan ke alam akhirat

Dan Akulah "Al-Qur'an", kitab sucimu


Yg sentiasa setia menemani dan melindungimu

Peganglah Aku kembali..bacalah aku kembali setiap hari..


Kerana ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci

Yang berasal dari Allah Azzawajalla


Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah

Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu


Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......

Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.


Agar engkau sentiasa mengingati Tuhanmu.

Sentuhilah Aku kembali...


Baca dan pelajari lagi Aku....

Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat


Seperti dulu..Waktu engkau masih kecil

Di surau kecil kampungmu yg damai


Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....

Dalam bisu dan sepi....

p/s : "Kata2 itu amat brharga"..Chah pun bkn bgus sngat pun

0 komen sahaja:

Post a Comment